Kita memilih jihad sebagai jalan hidup, Dan kita akan tetap diatasnya sehingga dijemput Tuhan

INNA SOLATI , WANUSUKI , WAMAHYAYA , WAMAMATI , LILLAHIRABBILALAMIN.... LAA SYARIKALAHU , WABIZAA LIKAUMIRTU , WA ANA MINAL MUSLIMIN

Selasa, 27 Disember 2011

Mancen Ikan




Teman suka benor memancing...ater tidaklah hebat sangat...pandai pun idak..minat je lebih..2 bulan lepeh teman gi mancen kat satu tempat ngan sahabat teman...ater sajer nak lepaskan tekanan...sambil mancen tu sahabat teman bercerite lah pasal baitul muslim...ater teman dengor jer...dalam hati teman, lari ler ikan ni asyik dengo suare kamu jer..tapi tak per..nama pun nak lepas tekanan..teman layan jer...

Nasihat dari pemancing ....

"ater yop, kamu tak der nasihat ke petua ker dengan masalah baitul muslim teman ni..krojer gelak jer kamu...cuber lah bagi cadangan ke, komen ker.." tetiba je sahabat teman nanyer ke teman...

"nasihat apernyer bang, teman pun tak kawin lagi..mener reti sesemua tu"..teman jawab pendek jer..

"Tak per lah tak da pengalaman pun....tapi kurang2 ada pandangan ke aper ke.."..amboi tak mengalah juger sahabat teman ni...

"Pandangan apanya bang dari pemancen macam teman ni.... ater lebih baik pegi tanyer propesor ke dokter ker ahli akademik kat luar nun...teman ni cerita pasal ikan skit2 bolehlah..."..dia diam jer biler taman cakap gitu.. tungu umpan dimakan ikan...

Ikan dan Mata Kail......

"bila abang nak kawin?"teman mule bertanyer

"Ntah ler..tak plan pulak pasal tu.."..tak jadi teman nak cucuk umpan lepeh dengor jawapan sahabat teman...

"ater naper propose cimat tu kalau abang tak plan nak kawin ?"...

"abang ingat nak cop dulu...tak terpikir lak sampai ke kawin lagi...bukan tak pikir kawin..cuma belum pikir"...oooo macam tu ker..teman cucuk umpan dan campak kedalam lombong...harap2 dapatlah ikan kali ni...

"Kalau datang cimat lain sekarang ni, macam mana bang?..nak terima ker tak? yang datang tu pulak lebih baik, lebih cantik, lebih memahami dari sekarang..abang raser camner?"...sajer teman cipta situasi kehkehkeh..

"Hmm itu kener pikir semula tu..tak salahkan amik yang terbaik diantara yang baik" jawab sahabat teman sambil tersenyum...teman pun angguk2 kan jer

"abis yang lamer tinggal gitu jer lah yer?" kali ni teman pula yang galak bertanya...

"kalu dah itu keadaannya, boleh jadi tingge ler..takkan nak poligami...tak maunyer cimat2 ni"....spontan jer dia jawab...

" Ater teman tgk abang ni macam tak bekenan jer dekat cimat sekarang? besor benar ke masalah antum ni?".. teman kembali kepada cerite dia yang asal...

"Susah nak cakap yop...kamu rase macam maner?"..dia tanyer teman balik...tak aci betul...tapi teman tak der jawapan..jadi teman geleng kepale jer..

tiba2 ada talapia sambor kail teman...bukan main seronok teman tarik ke darat..tapi alahai kecik betoi..ader dalam 4 jari lebornyer...tapi teman letak jer dalam baldi yang teman bawak tu..


Lepas.....

"Aii yop, besor itu pun kamu amik...ater lepeh je lah balik dalam lombong tu...tak kenyang pun makan besor tu... kalu mat salleh diorang tak amik ikan kecik2 ni...semua dilepas balik"..

"Tu mat salleh bang...teman bukan mat salleh..aper krojer teman nak ngikut deme tu.. hidup meniru orang jer tahu..Allah bagi otak tak reti nak pakei sendiri?..sampe nak buat keputusan pun ngikut orang ?...berat benor kamu ni bang.." seloroh teman sambil mencucuk umpan baru...

"beceramah pulak kamu yer ke aku ni....ceramah lombong...hahahaha"...dibantenye gelak ke taman...udah le kuat...tak da can ler taman nak dapat ikan besor hari ni...adoiii...

"Abang, ikan sakit tak makan umpan kita?" tertiba jer terfikir pasal kesakitan ikan...

"mestilah sakit...tak ke tajam mater kail tu..kamu kalu kene pun sakit...cer tengok mulut ikan tu...tak ke rabit kener mater kail...apa soalan kamu ni yop"...hahahah teman gelak besar kali ni...mungkin tgk muker pelik sahabat teman tu..

"Abang, umpan kita ni sebenornye Allah yang dorongkan ikan makan...jadi dapatlah kita ikan...ater kalu teman lepeh balik maknanyer tolak rezeki, tak bersyukur...satu lagi ikan ni dah sakit dan luka kener mater kail...hargailah dia dengan makan buat lauk..tu tanda menghargai reseki.. kalu abang memilih dan tak sanggup...lebih baik jangan memancen...pendek kata jangan mula dengan sesuatu yang abang tak sanggup nak tamatkan atau selesaikan...asyik nak yang besor jer...mana aci..nak yang lawa jer...banyak cantik...hahaha,,kesian ikan ni, dah le sakit, lepeh gitu jer..kehkehkeh"

Cimat.....

"muslimat ni bukan ikan ... tapi abang dah pancing hati dia...dan alhamdulillah dapat, sebab dah tercakuk kat mata kail abang tu maser abang propose dia... jadi bila abang pancen tiba tiba abang tak bekenan...abang lepeh gitu jer...mesti hati dia luka bang...macam mulut ikan tadi... adalah lebih baik abang bersyukur walaupun tak seindah kehendak...reseki Allah bagi....ikan kecik ni bang isi sedap..ikan besor memang best...tapi kekadang muak bila makan banyak2.... jadi bila dah pancen, dapat pula tu...jagerlah baik2..amanah tuhan bagi...kalu abang tak sanggup,.. jangan pancen, jangan propose"..."jangan mula sesuatu yang abang tak sanggup selesaikannya...kalu tak sanggup, jangan mula...tapi kalu dah mula, bertanggungjawablah dengan apa yang abang mulakan..sebab dia orang bukan ikan"

"jadi tiu lah pandangan teman..tapi ingat !! ini bukan nasihat, pandangan sahaja..ater mengkeme pun dah besor, selesaikan ler baik2...biasalah tu...dua hati nak bersatu, macam2 lah dugaannya.."

"Hahaha, boleh pakei juger pandangan kamu ni...ater kamu dah ader ikan ker?"...alamak soalan perangkap yang penuh maksud tersirat...

"ader bang..banyak kat rumah nun... tapi dalam akuarium lah" kehkehkehkeh

Jom balik, hari ni tak da reseki.........









Sabtu, 17 Disember 2011

Ilmu

" ilmu tak akan masuk dalam hati yang kotor"

- imam malik

apa itu hati yang kotor?

1- datang dengan tak ikhlas
2- dengan hati yang syak wasangka
3- datang dengan terpaksa

Jumaat, 16 Disember 2011

Tahu tak Tahu

Katakanlah sesuatu yang kamu tahu, dan diam bagi perkara yang tidak kamu ketahui dan sebutlah " Aku tidak mengetahui tentangnya"

- Soujiro Hiko

Khamis, 8 Disember 2011

Fi Amanillah

Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. dia Telah memilih kamu dan dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan
video

Selasa, 6 Disember 2011

LEMBUNO



Agaknya kalau artis baru ni di calonkan dalam grammy award, rasanya kalah taylor swift. Siti norhaliza tak payah cakaplah, komfem tak tercalon kalau artis baru ini disenarai pendekkkan...

Kemunculannya berjaya menggegar industri media tanah air dan sekaligus meneggelamkan cerita hot artis2 lain... Siapakah artis baru kali ini ? dasyat benar bunyinya....

Ya memang dasyat.... itulah Mrs LUMBUNO Shah Al Terung... wuuhuuuuu big clap for you...peace yoll....so amazing...yeeaahhhhh...



Kuda VS Lembu.....

Adapun 2 binatang ini adalah haiwan, namun berbezalah jua martabatnya....perumpamaannya digunakan utk memuliakan dan menghinakan.... Laju macam kuda....bodo macam lembu...

Ghairah benar UMNO melebelkan PAS diperkudakan oleh DAP dan PKR,..PKR diperkudakan oleh PAS...dan DAP juga diperkudakan oleh PAS.... masing2 kuda memperkuda katanya...

Baiklah, kalu PAS diperkuda oleh sekutunya.... Maka PAS nak nyatakan UMNO diperLEMBUkan oleh kompenennya MCA dan MIC...

kuda digunakan untuk berjuang... kenderaan mulia untuk misi yang mulia...

Tetapi lembu hanyalah untuk disembelih dan dimakan yang akhirnya menjadi bahan buangan tahi sahaja.

Cik POMBU....

Kerana sinonimnya mereka dengan lembu, maka cakapnya juga sudah serupa lembu...

" aaaarrr kita dapati tiada sebarang unsur pecah amanah dan salah gunakuasa dalam NFC... dan siasatan masih dilakukan dan masih belum selesai".


Siasat tak habis lagi, kes masih dalam siasatan..tapi dah buat kesimpulan,,, dah keluar kenyataan...haiyakkk....lembu je buat kerja macam tu..Cik PO oh Cik PO..













Tumbang.....

PRU 13 kali ni bukan sahaja panas tapi tak tahan hidung menghidu tahi lembu yang berselepet di merata tempat...Kalu bau tahi lembu tu adalah UMNO.... Kalu selisih dengan UMNO, tutup hidung cepat...komfem bau tahi lembu...,.

Agaknya kali ni Pakatan Rakyat jangan mimpilah nak tumbangkan UMNO dan BN...Sebab lembu akan tanduk mereka sampai tumbang...

Sapa sangka kali ni UMNO kalah dengan lembu...keja tuhan kawannn...macam-macam boleh berlaku..


mooooooooooooooooooooooooo


Khamis, 1 Disember 2011

The Satanic Network



Tersebut di dalam kitab ‘Al-Arais’ karangan Abi Ishak,halaman 29,maksudnya : Diceritakan bahawasanya iblis berkata kepada Allah swt.

Iblis : Hai Tuhanku,telah Engkau laknat akan aku,telah Engkau keluarkan aku dari syurga,telah Engkau jadikan aku daripada syaitan yang dilontar dan dicela,padahal kepada Bani Adam telah Engkau bangkitkan para Rasul,maka siapakah Rasul-rasulku?

Allah swt : Rasul-rasulmu ialah tukang tenung.

Iblis : Apakah kitab-kitabku?

Allah swt : Wasyam,iaitu hikayat dan dongengan (mitos)

Iblis : Apakah hadisku?

Allah swt : Hadismu ialah dusta.

Iblis : Apakah bacaanku?

Allah swt : Baccanmu ialah syair.

Iblis : Siapakah tukang azan bagiku?

Allah swt : Tukang azanmu ialah seruling dan serunai (mizmar)

Iblis : Apakah rumahku?

Allah swt :Rumahmu ialah tandas.

Iblis : Apakah makananku?

Allah swt : Makanan yang tidak dibaca Bismillah ke atasnya.

Iblis : Apakah minumanku?

Allah swt : Minuman yang memabukkan.

Iblis : Siapakah jaringku?

Allah swt : Jaringmu ialah PEREMPUAN