Kita memilih jihad sebagai jalan hidup, Dan kita akan tetap diatasnya sehingga dijemput Tuhan

INNA SOLATI , WANUSUKI , WAMAHYAYA , WAMAMATI , LILLAHIRABBILALAMIN.... LAA SYARIKALAHU , WABIZAA LIKAUMIRTU , WA ANA MINAL MUSLIMIN

Khamis, 31 Disember 2009

Ilmu Buah Pelam




Nyum nyum.... buah pelam.. atau mangga, juga dikenali sebagai buah pauh di sesetengah tempat. Sangat sedap dimakan sama ada makan saja atau dengan pulut atau juga dibuat air...Bagi penggemar buah pelam, banyak versi yang lahir dari buah pelam ini...Antaranya jeruk pelam, kerabu pelam , jus pelam , jelly pelam dan asam pelam... Sedap memang sedap, tetapi ada cerita disebaliknya...


Adapun cerita ni sudah lama diberi tahu oleh seorang ustaz kepada saya, tetapi tidaklah saya tahu macam mana nak disampaikan pada orang ramai...Lagipun ada ka orang nak dengar...

Pelam oh Pelam....

Tersebut satu kisah dalam satu kebun pelam.... Ada pokok pelam yang berlambak buahnya.. Arakian adalah beberapa pemuda di bawah pokok pelam itu yang teringin nak makan pelam torsobot... Adapun galah tak ada di situ, tangga jauh sekali... Hendak ditebang sayang.... Maka memanjatlah satu-satu caranya....

Kendatipun dalam ramai-ramai tu hanya sorang saja yang expert dalam bab memanjat pokok ini, maka dengan secara otomatinya kenalah panjat dek kerana kasihan sahabat yang mengidam tu.....Tapi caranya dengan mengkocak pokok tersebut sehingga buat gugur dan yang dibawah menyambutnya...

Gedebuk gedebak......

Maka berbondong-bondonglah buah gugur ke tanah sambil disambut pemuda dibawahnya...
Yang pandai menyambut, eloklah buahnya...Yang krtang mahir menyambut terpaksalah mengutip buah di tanah....Tak kurang juga buah jatuh terhempap ke muka, atas kepala, tertomoih batang hidung, bederemen muka dibantai buah mempelam...Berbenjol kepala ditimpa buah...Tergeliat jari akibat salah cara menyambut...Almaklumlah hujan buah....Bagi yang bijak menyambut, tidaklah menjadi masalah baginya bahkan molek-molek buah yang diperolehi...tidaklah ada kesan lebam hatta pada buah itu sendiri mahupun pada si penyambutnya...

Arakian marahlah orang dibawah akibat kejadian itu kepada orang yang memanjat tadi... Sedangkan dia terlupa kecederaan itu akibat kebodohannya menyambut buah... Amatlah malang kerana dia tidak sedar bahawa puncanya diri sendiri... Sudahlah meminta tolong orang, tidak tahu berterima kasih pula, memarahi orang pulak....Dasar tak pandai bersyukur dan buta mata hati...

Lalu terkedulah si pemanjat tadi...Apa yang tak kena ??.... disuruh panjat dia panjat...disuruh kocak pokok ,dia kocak.....Bercanggahkah ?? Bertentangankah??... Pelik ya...tapi itulah yang berlaku...

Habis......

Itu lah realiti dalam majlis ilmu....Juga pembawa amanah orang....Apa yang disampaikan oleh ustaz itu benar, ada nas...Dan tidak bercanggah... Tinggal lagi para pendengar yang menyambut ilmu tersebut... Kalu teguran itu kena atas hidung, terimalah...kenapa dimarahi ? benda betul...pandai sambut selamatlah....

Tak kurang juga pembawa amanah...berat memang berat...tapi sudah diamanahkah walaupun berat hati...Dia hanya membawa...Maka yang ditujukan amanah tersebut sambutlah sebaiknya... Jangan lah menyalahkan saja... Kerana mereka tidak paham makna BERAT...Pun begitu keadaan tidak memihak kepada si pembawa...Senantiasa dipersalahkan....Mungkin lumrah kehidupan ataupun mungkin mereka golongan pakar.... PAKAR KRITIK







jazakallah...
Allahuakbar !!!









Selasa, 29 Disember 2009

Nafsu Lembu


Dulu.. sewaktu kecik-kecik ada juga beberapa nasyid lama yang dihafal dan kami adik beradik akan berfungsi sebagai radio kereta bilamana dibawa berjalan-jalan.Maklumlah radio IKIM belum ada. Berbeza nasyid dahulu dengan nasyid sekarang...nasyid dahulu ada ruh, tapi nasyid sekarang banyak yang lentok dan lebih bersifat entertainment, tidak ada ruh. Kerana itu saya agak kurang gemar dengan radio IKIM ini... Apapun itu bukanlah isunya....Ketika itu tidaklah akan kami faham bait-bait nasyid tersebut secara penghayatannya melainkan hanya untuk suka-suka saja...Namum apabila akal sudah boleh berfungsi dengan baik, barulah kami faham mesej dalam nasyid tersebut... Satu teguran yang kena pada diri sendiri... Saya nak bawa satu ungkapan lirik yang mungkin sudah biasa kita dengar, tetapi jika diamati, sangat besar maknanya . Tentang PANDANGAN dan KECANTIKAN


pandangan mata selalu menipu,
pandangan akal selalu tersasar,
pandangan nafsu selalu melulu,
pandangan hati itu yang hakiki,
kalau hati itu bersih


Seorang lelaki dikatakan hemsem, smart,kacak dan sebagainya apabila memenuhi beberapa kreteria mengikut citarasa masing-masing... Begitu juga bagi seorang perempuan yang akan dikatakan cantik, lawa, cun,cute dan sebagainya apabila memenuhi ciri-ciri yang sesuai dengan kehendak lelaki...Masing-masing ada citarasa tersendiri...

Adapun ini cantik itu tak cantik atau itu tak cantik dan ini cantik, mana datangnya ?!, mana lahirnya ?!...Bagaimana penilaian ini boleh berlaku dan kenapa berlaku...dan yang paling penting bagaimana ia dibezakan...?!!

Secara kasarnya, saya katakan semua ini kerana NAFSU, lahirnya dari NAFSU dan datangnya dari NAFSU... Cantik seorang wanita hanyalah pada nafsu lelaki dan kacak lelaki hanyalah pada nafsu wanita... Sekiranya nafus ditarik Allah, pasti tidak akan terlihat cantik perempuan dan kacak lelaki...memberi faham disini, yang mengatakan wah cantiknya dia, itu nafsu....yang mengatakan wah hensemlah mamat ni, itu juga nafsu...Dan jika nafsu dicabut Allah dari diri manusia nescaya kita akan melihat wanita, lelaki dan LEMBU itu sama sahaja, tidak ada beza... Dan tidak ada istilah berahi kepada jantina... WANITA= LEMBU=LELAKI ... Akal hanya membezakan bentuk kejadian makhluk, tetapi yang menilai kecantikan itu adalah nafsu...

Maka ketahuilah lawa dan cantik itu hanyalah pandangan nafsu. Dan tidaklah hebat mana pun lelaki dan wanita yang dikatakan cantik dan sebagaiya kerana ia hanyalah kerana NAFSU... Seandainya nafsu tidak dipandu, boleh jadi LEMBU lebih cantik dari wanita dan lelaki.... aizubillahiminzaalik...



jazakallah...
Allahuakbar !!!













Isnin, 28 Disember 2009

Jagung Semut


Adapun cerita semut ini makin diLUPAi orang, tetapi sangatlah besar manfaatnya jika di sampaikan turun temurun , generasi ke generasi… moga-moga kita tidak LUPA dan senantiasa berada dalam keadaan sedar… sedar?!!... tentang apa..?!!

Torsobot dalam satu kesah zaman nabi Allah Sulaiman yang tidak asing lagi tentang mukjizatnya bercakap dengan makhluk binatang. Pada satu hari Nabi Allah Sulaiman berjumpa dengan saekor semut lalu ditanya-nya

Nabi Sulaimai : wahai cik semut… apa makanan harian enta ?

Cik Semut : ermm ana makan jagung

Nabi Sulaiman : berapa banyak enta makan?

Cik Semut : ana makan sebutir untuk sebulan

Nabi Sulaiman : Oh..Kalu gitu ana perintahkan enta untuk duduk dalam sebuah bekas tertutup selama 2 bulan…dan ana sediakan 2 butir jagung…Dan selepas 2 bulan, ana akan datang membuka bekas ini… apa kamu sanggup ?

Cik Semut : baiklah wahai nabi Allah Sulaiman…

Maka duduklah cik semut torsobot dalam kotak itu bersama makanannya 2 butir jagung untuk 2 bulan… selepas 2 bulan, datanglah Nabi Allah Sulaiman mengotakan kata-katanya…


Nabi Sulaiman : Aik ??!! cik semut…enta cakap 1 biji satu bulan… kenapa selepas 2 bulan enta hanya makan sebutir sahaja dan sebutir lagi tidak?

Cik Semut : wahai Nabi Allah Sulaiman…ana buat begini sebab ana bimbang kalu ana makan habis 2 butir ini, dan tiba-tiba enta LUPA datang buka kotak ini selepas 2 bulan, nescaya ana akan mati kebuluran… akan tetapi ana tidak bimbang jika Allah yang mengarahkan demikian kerana Allah tidak pernah LUPA.


Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan dia yang hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. tiada yang dapat memberi syafa'at di sisi Allah tanpa izin-Nya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi[161] Allah meliputi langit dan bumi. dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha besar. 255 albaqoroh





jazakallah...
Allahuakbar !!!








Khamis, 3 Disember 2009

Penakut ?!....




Sebut pasal TAKUT, terbayang cerita hantu di TV dan sedikit pengalaman melihat jelmaan makhluk halus satu ketika dahulu. Takut memang takut bila teserempak, tapi apa boleh buat..benda depan mata...Takbir kuat-kuat insyaAllah larilah makhluk tu... Apapun perkataan takut merujuk kepada subjek yang menggerikan, hodoh, mengancam keselamatan dan merbahaya serta menyakitkan, musibah dan sebagainya...Boleh dikatakan secara umumnya TAKUT mewakili perkara-perkara yang negative... Takut polis, FRU ,Majikan adalah antara persepsi negative bagi TAKUT... Jarang didengari TAKUT disinonimkan dengan perkara positive... Ada memang ada, tapi jarang .. Takut kepada Allah, takut nak buat maksiat, takut derhaka mak ayah, takut belot kepada Gerakan Islam antara takut yang positive...


Antara rukun khutbah solat jumaat adalah menyeru manusia bertaqwa kepada Allah..ittaqullah... bertaqwalah kepada Allah... Dulu sebelum ke Universiti ,cikgu-cikgu selalu bagi amanat kepada yang berjaya ke universiti... Antaranya belajar rajin-rajin, jangan main-main, jangan hampakan harapan mak ayah dan banyak lagi... Saya agak terkecuali mendapat nasihat sebegitu.. maklumlah budak masalah... sehinggakan hari terakhir disekolah ada seorang perempuan datang bersembang dengan saya..." kamu dapat masuk universiti ".." Dapat cikgu ".. " universiti mana ".." universiti biasa saja cikgu "....cikgu kimia saya merangkap muslimat kawasan, bukan orang tempatan..."kenapa cikgu ? ada nak pesan apa-apa ka? "... sambil tersenyum my chemical teacher said " takutlah Allah"


Takut tapi Rindu...

Kalau kita takut hantu kita akan lari...jumpa rimau gajah dalam hutan kita juga lari...kena kejar polis kita lari... Memberi faham takut itu bersifat menjarakkan dan menjauhkan... Tetapi uniknya takut kepada Allah ini mendekatkan kita dengan Allah... takut tapi rindu itulah TAQWA...lagi takut lagi dekat...makin takut Allah, makin dekat kita dengan Allah... Inilah perbezaan paling besar antara takut kepada makhluk dan takut kepada Allah... Bermakna disini, yang berbuat mungkar itu tidak takut kepada Allah...Dan apabila Allah jauh dengan kita, maka disana sudah tidak ada taqwa... Puncanya diri sendiri...auzubillah min zalik...

Allah tiada tandingan...

Takut, kemudian taat kepada arahan...Itu lumrah...taat kerana takut... takut majikan lalu taat arahan majikan...takut kerajaan lalu taat membuta kepada arahan kerajaan, takut tindakan universiti lalu taat kesemua arahan unuversiti...bunyinya macam bacul, tetapi itulah hakikatnya...Akan tetapi di sana tidak ada rasa rindu pada pihak yang ditakuti...bahkan yang ada perasaan meluat....berbeza dengan takut kepada Allah..tidak ada sebarang perasaan benci disebabkan takut kepada Allah...bahkan disana ada satu perasaan rindu kepada Allah, ketenangan dan lapang dada...Inilah kehebatan Allah yang mana tidak ada satu zarrah pun dapat tandingi walaupun dalam isu TAKUT..






jazakallah ...
Allahuakbar !!!











Ahad, 8 November 2009

Allahuya'lam ....


Allah berbahasa dgn ilmu alat


Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak Mengetahui.
Al-baqoroh 216

Biru = K
limit kiri = X
limit kanan = Y


Bagi individu yang pernah belajar matematik middle level ataupun ilmu statistik, sudah pasti gambarajah di atas sudah tidak asing lagi bagi mereka. Begitu juga bagi individu yang bekerja di bahagian kawalan kualiti produk (PQC) di mana-mana kilang, pasti sangat arif tentang perihal gambarajah ini...Kerana disinilah analisa yang dibuat kepada apa yang bakal dihasilkan....Namun bagi yang sudah terlupa, mari kita flashback seketika secara ringkas...Allahuya'lam

Graf Normal...

Secara kampungnya, graf ini mewakili jawapan kepada analisa yang dibuat dimana ditunjukkan di dalam region berlorek atau berwarna biru...Katakan region tersebut adalah 'K' ... Maka nilai 'K'adalah sebarang nilai yang terkandung dalam region berlorek...Maka 'K' secara kesimpulannya adalah " K adalah lebih basar dr X dan lebih kecil dr Y" , dimana nilai X dan Y bergantung limit region graf yang terhasil... Memberi faham di sini 'K' boleh menghasilkan lebih dari satu jawapan, dan kesemua jawapan itu betul... K equal to 1 or 1.1 or 1.342 or 2.287 and many more as long cavored in the region...cewahh speking pulokkk.. Dan jarang sekali kita dapat lihat region itu membentuk hanya satu garisan ( hanya satu jawapan),bahkan kadang-kadang mustahil... 'K' equal to zero bermaksud perfect or no damage or crack or rosak or lingkup... jarang berlaku...


Lecturer tension.....

Dulu saya selalu tanya soalan wire putus dalam kelas, antaranya pasal normal distribution ni lah..
" Prof apa nilai K ?!... "
" K adalah lebih basar dr X dan lebih kecil dr Y "
"berapa tu prof , tak dak ka jawapan yang ecxact terus .. contohnya jawapan bagi soalan ini ialah K=5 "
" Saya rasa tak ada, jarang sangat ,bahkan mustahil... sebab itu jawapanya banyak , selagimana dalam region berlorek mewakili value K "
"Mana boleh macam tu prof...mesti ada jawapan yang satu lagi tepat...mesti ada nilai sebenar bagi 'K' ... "
" ishhh kamu ni..jangan tanyalah pasal apa... just apply saja, jangan pening-pening"
" Betul tu prof, tapi saya jadi keep thinking kalu tak dapat jawapan sebenar...akal saya become stuck till get the real answer" speking lagi....
" Ginilah, sebenarnya value bagi K ni Allah taala saja yg tahu, kita sekadar tahu jawapan yg hampir dari yg tepat...Saya sendiri pun tak tahu"...


Allahuya'lam...


Akhirnya baru saya jelas, sekaligus menjawab persoalan Allah maha mengetahui dan Allah tahu segala sesuatu dan Allah tahu segala yang tersembunyi.. Hanya Allah, hanya Allah, hanya Allah...Allah mengetahui, sedang kamu tidak Mengetahui (Al-baqoroh 216)....
Rupanya nilai K hanya Allah yang tahu dan kita hanya tahu value yang hampir kepada yang betul sahaja...itu pun kita akan berkhilaf dengan pelbagai jawapan... Cuba bayangkan, kalau dalam soal matematik yang sudah ada fomular tetap, tapi kita masih gagal mendapatkan jawapan sebenar, inikan pula soal jemaah yang tidak ada formular. Sudah barang tentu bertimbun-timbun jawapan yang diberikan untuk hanya satu soalan.. Soal sekarang mana satukah jawapan yang betul ?!....Allah mengetahui, sedang kamu tidak Mengetahui (Al-baqoroh 216)

Harakah Islamiyah...

Berbalik kepada Graf di atas, maka kita simpulkan bahawa tidak ada satupun pandangan dalam Harakah Islamiayah ini yang tepat melainkan hanya sekadar menghampiri yang benar... Kerana pandangan yang tepat disisi Allah, hanya Allah taala yang tahu..Allah mengetahui, sedang kamu tidak Mengetahui (Al-baqoroh 216)... Lalu pandangan yang manakah yang boleh dikira menghampiri yang paling benar ?!.. Iaitu padadangan yang tidak terkeluar dari region berlorek tersebut... Lalu apakah region tersebut (X dan Y) ?!... Iaitu Al-Quran dan Sunnah.... Maka ketahuilah bahawa kita akan sentiasa berkhilaf, kerana kita sendiri tidak tahu setepatnya apakah jawapannya disisi Allah... Cumanya khilaf kita itu janganlah sampai terkeluar dari al-quran dan sunnah...Dan Allah sudah membuka ruang DOA supaya kita sentiasa berdoa, moga-moga keputusan yang dibuat itu selari dengan kehendak Allah....Jika ini dihadami(Allah mengetahui, sedang kamu tidak Mengetahui (Al-baqoroh 216) , maka akan lahirlah individu tidak memandang rendah pada pandangan orang lain, meraikan orang lain, yang terbuka dan redho untuk korbankan pandangan peribadi, untuk rendah diri mengaku kesilapan sendiri dan untuk mengutamakan pandangan sahabat-sahabat lebih-lebih lagi keputusan JAMAAH... kerana apa ?! kerana Allah mengetahui, sedang kamu tidak Mengetahui (Al-baqoroh 216)...

..dan Allah mengetahui apa yang kamu lahirkan dan apa yang kamu sembunyikan -( al maidah 99)

Strategi....

Jalan (strategi) untuk menang itu banyak... Dan yang banyak itu adalah KHILAF...jangan buka terlalu luas ruang untuk berkhilaf dan jangan terlalu bebas berkhilaf... Adalah lebih baik kita membuka luas ruang untuk mencari titik pertemuan, kerana di sana ada nilai ukhuwah yang perlu ditatang sebaiknya.... Apapun kemenangan pasti datang dengan hanya jalan BIIZNILLAH dan syaratnya mestilah LILLAHITAALA...




jazakallah...
Allahuakbar !!!







Jumaat, 16 Oktober 2009

Aku gantikan...



Jika kamu tidak berangkat untuk berperang, niscaya Allah menyiksa kamu dengan siksa yang pedih dan digantinya (kamu) dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat memberi kemudharatan kepada-Nya sedikitpun. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.

at-taubah: 39


Satu ketika di turki, dalam satu majlis ceramah di kalangan rakyat turki yang rata-ratanya beragama islam. Ceramah tersebut berkisar tentang kepimpinan dan kemajuan modenisasi. Kita sedia maklum bahawa umat islam turki sudah nazak diserang dengan isme-isme sesat khususnya sekularisma, bahkan di sana telah menjadi satu pegangan yang sudah sebati dalam kehidupan majoroti ummat turki...

Isme yang ber-isme....

Berkata sheikh mohammad khutub yakni, berhala moden (toghut) pada zaman ini ialah isme-isme... Sahabat sekalian, isme adalah edologi yang sifatnya wadhoi'...

Anjing penyelamat islam...

Kita kembali kepada cerita asal... Ceramah yang berlangsung itu penuh menceritakan hal-hal dunia ( barangkali macam ceramah UMNO)... Tetapi lebih malang lagi didalam ceramah tersebut , penceramah menghina pendekatan islam yang kononnya membawa kemunduran bahkan beserta isi ceramahnya menghina ketokohan rasulullah s.a.w.... Tepukan gemuruh bergema dari pendengar yang hadir bagi mengiyakan apa yang diucapkan ( barangkali seperti tepukan mesyuarat agung UMNO.... Dalam majlis PR juga sudah seakan-akan ini, maksudnya sudah kedengaran tepuk-tepukan tangan melebihi laungan TAKBIR walaupun majlis dianjur oleh PAS... seolah-olah ahli PAS hari ini hilang identiti... Lebih selesa bertepuk tangan dari bertakbir Allahuakbar...apa salahnya bertakbir walaupun yang berucap itu non-muslim ?!... sambut ucapannya dengan Allahuakbar..moga-moga hatinya tersentuh dengan tajarrud ahli PAS).... Ketika itu tidak ada seorang pun pendengar yang bangun menyatakan kebenaran dan menegur ucapan penceramah turki tersebut...tidak ada seorang pun yang minta ucapan itu dihentikan dan ditarik balik... Yang ada hanyalah tepukan demi tepukan... Sedangkan yang bercakap itu islam dan yang mendengar itu juga islam...

Allah gantikan....

Ketika penceramah itu sedang rancak berucap di atas pentas...ada seekor anjing terbuang berkeliaran mencari makanan di tepi pentas... Maklumlah ajing cari makanan..Dia bukan peduli orang lain dan tak kacau orang...Ceramah tetap berlangsung dengan penghinaan demi penghinaan... Takdir Allah, anjing yang tadinya longlai ditepi pentas, tiba-tiba mengila dan melompat ke atas pentas lalu menerkam ke penceramah... Anjing tersebut membaham tepat ke tengkuk penceramah tadi sehingga mati....

habis...

Cerita ni saya dapat dari Ust Haron Din di utara malaysia sana... Kita dapat perhatikan,situasi tadi, bilamana umat islam sudah tidak lagi mahu membela islam, maka Allah gantikan dengan hanya seekor anjing sebagai ansorullah. Kata Ust Haron Din, bimbang juga ya kalu Allah tukarkan kita dengan anjing sekiranya kita melarikan diri dari kerja islam...digantinya (kamu) dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat memberi kemudharatan kepada-Nya sedikitpun


Tak nak buat keja islam ?? Tak nak bantu jamaah ??? tak apa , anjingkan ada...digantinya (kamu) dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat memberi kemudharatan kepada-Nya sedikitpun....auzubillah min zalik wa kulli mungkar ilallah....astaqfirullah...banyaknya dosa saya....


jazakallah...
Allahuakbar !!!














Rabu, 7 Oktober 2009

Ibratulmujahiden...




Dokko Umarov

Bagi mereka yang duduk-duduk santai dan menghindari jihad, memiliki alasan yang berbeda-beda salah satunya, dengan istilah demokratis yang kami tinggalkan dengan sempurna (istilah tersebut) dan kami anggap tidak penting kerana kesalah fahaman. Kami menolak nama dan gelar (dari istilah demokrasi). Sudah waktunya untuk memberi batasan pada perhatian, perkataan dan perbuatan kami. Di Hari Pembalasan nanti, ketika kami berdiri di hadapan sang khaliq, saya tidak ingin dicela karena banyak hal yang dilihat yang bisa dicela, saya takut siksa Allah. Jadi saya sekali lagi mengingatkan di bawah panji apa seharusnya kita pergi berjihad. Kami pergi berjihad untuk menegakkan syari’ah Allah. Jadi kami akan berjuang untuk mencari Ridho-Nya dan balasan dari Allah yang kami inginkan.

Saya memperingatkan para mujahidin agar berperang untuk mencari Ridho Allah dan juga menekan (agar kaum muslimin berjihad) dan menghina (mereka yang meninggalkan jihad)

Dokko Umarov







Allahuakbar !!!









Rabu, 30 September 2009

Dimana Kita ?









dengarlah dengan hati yang tenang





jazakall....Allahuakbar !!!













Sabtu, 29 Ogos 2009

Ulama' Perang


Ketika semboyan seruan perang melawan ROM dikumandangkan, Abdullah ibnu Mubarak (ulama hadith yang sangat zuhud) yang sedang mengajar murid-muridnya di Masjidil Haram bangun dan segera keluar meninggalkan majlis tersebut untuk mengambil kuda tunggangannya beserta pedang dan baju besi, lalu terus bertolak ke medan perang.

Penduduk kota Makkah berkata kepada Abdullah ibn Mubarak.." wahai ibn Mubarak, janganlah engkau pergi, bukankah sudah ramai orang selain kamu telah ikut berperang... tetaplah kamu di sini mengajarkan kami ilmu "

Lalu Abdullah ibn Mubarak menjawab:

Kebencian hidup dan takut kepada Allah telah mengeluarkan aku..
Untuk menjual diriku dengan yang tidak terukur nilainya..
Aku telah menimbangi yang Abadi dengan yang Fana..
Demi Allah ternyata keduanya tidak sama....





jazakallah...
Allahuakbar !!!







Ya abidal haramain






Moving lines of poetry written from the front line by Imam 'Abdullah ibn al-Mubarak, the great Muhaddith, Faqih, Zahid, Mujahid, Warrior-Poet, pupil of Imam Abu Hanifah and Shaykh of Imam al-Bukhari, to Fudayl b. 'Iyad al-Tamimi, the great 'Abid, Shaykh of the Makkan Haram, pupil of Imam al-Shafi'i:


يا عابد الحرمين لو ابصرتنا

O Worshiper at the Two Holy Sanctuaries, Had you witnessed us


لعلمت انك في العبادة تلعب
You would have known that your worship is mere play, frivolous;


من كان يخضب خده بدموعه

فنحورنا بدمائنا تتخضب
For every tear you have shed upon your cheek, We have shed in its place, blood upon our chests.

أو كان يتعب خيله في باطل

فخيولنا يوم الصبيحة تتعب


You are playing with your worship, While worshipers offer your worship, Mujahideen offer their blood and person (life).

ريح العبير لكم ونحن عبيرنا

رهج السنابك والغبار الأطيب

The smell of nice perfume of is for you, And our perfume is the dust and dirt (which is more pure)
ولقد اتانا من مقال نبينا
And it has reached us from the sayings of our Prophet
قول صحيح صادق لا يكذب
This is a true correct saying, in which there is no lie.
لا يستوي غبار خيل الله في
The dust of the people of Allah is never equal
أنف امرئ ودخان نار تلهب
To a thousand men, whilst the smoke is climbing.
هذا كتاب الله يحكم بيننا
This is the book of Allah between us
ليس الشهيد بميت لا يكذب
The martyr is not dead - and this is no lie

-'Abdullah ibn Mubarak









jazakallah....

Allahuakbar !!!







Khamis, 27 Ogos 2009

Peperangan Ain Jalut









Pada kurun ke-7 hijrah, tentera Tatar telah melancarkan salah satu serangan terbesar mereka di bumi Khilafah Islamiah, mengakibatkan tergadainya ibu-negara Khilafah, Baghdad, pembunuhan Khalifah dan penaklukan 3/4 bumi Umat Islam. Pada ketika itu, salah seorang pemimpin teragung dalam sejarah Islam muncul membela Ummah mulia ini dan mengangkat kembali maruah Islam. Ini dicapai beliau melalui satu peperangan hebat dalam sejarah. Baginda ialah "Raja Kemenangan" Mahmood Sayfu-d-Deen Qutuz, dan peperangan tersebut adalah 'Ain Jaloot.

Penaklukan Tatar

Tentera Tatar mula mencerobohi bumi Umat Islam pada penghujung tahun 656 hijrah. Apabila Khalifah ketika itu, Abu Ahmad al-Musta'sim Billah, mula menyiapkan bala tentera beliau untuk menyekat pencerobohan ini, menteri baginda "al-'Alkami" memperdayakan beliau agar berdamai dengan pihak musuh. Al-Alkami, seorang Shiah, telah berhubung secara sulit dengan pihak Tatar, berjanji dengan mereka untuk menghentikan apa-apa tentangan terhadap mereka dengan syarat Tatar melantik beliau sebagai Khalifah dan membenarkan beliau menubuhkan kerajaan Shiah sebliau sendiri di Baghdad.

Apabila al-Alkami berjaya memperdayakan pemimpin umat Islam dan meyakinkan baginda bahawa perjanjian damai telahpun berjaya dicapai dengan pihak Tatar, al-Musta'sim berangkat bersama-sama dengan para menteri baginda dan para ulama serta para pemimpin Baghdad untuk bertemu dengan pemimpin Tatar. Kesemua mereka kemudiannya dibunuh dan Baghdad kemudiannya ditawan oleh tentera Tatar dan maruah serta harga diri umat Islam Baghdad dicemar dengan kejam.

Pengkhianat al-Alkami bagaimanapun tidak dapat memenuhi cita-citanya kerena, tentera Tatar, yang yakin bahawa seseorang yang mengkhianati pemimpinnya sendiri tidak mungkin dapat dipercayai, telah membunuhnya juga.

Berikutan dengan penaklukan Baghdad, umat Islam mengalami banyak kekalahan dan banyak lagi bandar-bandar yang tertawan. Tentera Tatar, setelah merampas seluruh Iraq, telah mula memusnahkan bumi Shaam (termasuklah Syria, Jordan, Palestin, Lubnan dan sebahagian daripada Mesir dan Iraq), sebagai membalas keengganan para pemduduk bandar-bandar ini menyerah kalah.

Dengan kejatuhan Damascus, tentera Tatar mara ke arah Mesir dan Maghribi, pertahanan umat Islam yang terakhir pada ketika itu, yang sekiranya jatuh ke tangan musuh, mungkin menghancurkan sama sekali ummah ini.

Ketua tentera Tatar, "Katabgha", kemudiannya seperti biasa mengutuskan sepucuk surat penuh dengan amaran dan ugutan kepada Amir umat Islam di Mesir. Antara lain kandungan surat tersebut adalah; "Kami telah menghancurkan bumi umat Islam sebelum ini, meyatimkan anak-anak, menyiksa penduduknya dan membunuh mereka, mencemarkan maruah mereka dan menjadikan pemimpin-pemimpin mereka banduan. Adakah kamu fikir kamu dapat menyelamatkan diri dari kami? Tidak seberapa lama lagi kamu akan tahu apakah nasib kamu...."

Walaupun bahasanya kasar dan tidaklah sehebat mana, tetapi surat dari tentera Tatar itu memberi kesan yang sangat mendalam pada umat Islam ketika itu kerana kelemahan mereka dan kerendahan peradaban serta akhlak mereka.

Pemimpin Umat Islam, Qutuz, yang dibesarkan dengan ajaran-ajaran Rasulullah SAW, memberikan jawapan yang berlainan daripada yang diberikan oleh lain-lain pemimpin umat Islam; baginda membunuh utusan Tatar tersebut dan membiarkan mayat-mayat mereka bergantungan di ibukota baginda, menaikkan kembali semangat tentera dan rakyat baginda dan pada masa yang sama memberikan kejutan pada musuh yang angkuh lagi bongkak itu beserta dengan pengintip dan penyokong-penyokong mereka.

Apabila jawapan Qutuz sampai kepada tentera Tatar menerusi pengintip-pengintip mereka di Mesir, mereka sedar bahawa pemimpin yang sedang mereka hadapi ini berlainan sekali, bukan seperti yang telah mereka temui.

Sekiranya mereka mengetahui sejarah, tentu sekali mereka sedar bahawa pemimpin umat Islam ini mencontohi Haroon ar-Rashid dalam jawapan baginda kepada pemimpin Roman, Nakfoor dan juga jawapan al-Mu'tasim kepada gabenor Amouriyah, dan pastinya mereka tidak akan berani berhadapan dengan baginda.

Persediaan Peperangan

Qutuz menyedari bahawa jawapan yang sedemikian berani pasti akan mempercepatkan lagi serangan yang hebat ke atas baginda dan rakyat beliau; lantas perlulah mereka membuat persediaan.

Maka beliau mula menyiapkan rakyat beliau dengan senjata iman dan kesatuan, sebelum menyiapkan mereka dengan senjata-senjata besi. Bagi mencapai kesatuan, beliau menghantar utusan kepada pemimpin-pemimpin yang berpecah dari kerajaan beliau dan para Amir Mamluk, seperti "Beber al-Bandakan" yang kemudiannya terkenal sebagai, "Bebeer yang hebat", meminta mereka mengenepikan perselisihan faham antara mereka dan bersatu demi mengalahkan musuh utama mereka, musuh Islam.

Qutuz, menyedari peranan penting para ulama dan pengaruh mereka ke atas rakyat umum, meminta bantuan dan sokongan dari para ulama, meminta mereka mendoakan kemenangan, dan menyeru rakyat agar bangun demi Islam. Beliau menjadikan para ulama sebagai penasihat utama beliau.

Ulama yang paling terkenal yang turut menyumbang ke arah perjuangan ini adalah, "Pemimpin para Ulama", al-'Izz bin Abdis-Salam. Qutuz meminta Bin Abdis-Salam mengeluarkan fatwa yang membenarkan beliau mengenakan cukai yang lebih tinggi kepada rakyat jelata demi untuk mempersiapkan tentera umat Islam. Ulama Islam yang ikhlas ini menjelaskan bahawa gabenor ini tidak boleh mengenakan cukai yang baru, melainkan setelah seluruh kekayaan gabenor, serta kekayaan para pemimpin dan sanak-saudara beliau, telah habis dibelanjakan. Al-'Izz turut memaksa penjualan ketua-ketua tentera Mamluk, kerana mereka belum lagi merdeka dari penghambaan mereka (Mamluk kebanyakan merupakan hamba yang turut serta di dalam tentera dan mendapatkan kuasa secara perlahan-lahan sehinga akhirnya mereka mguasai angkatan tentera).

Wang yang diperlukan itu akhirnya berjaya dikumpulkan tanpa perlu mengenakan apa-apa cukai tambahan ke atas rakyat. Melihatkan kepatuhan pemimpin mereka pada Hukum Allah SWT sepertimanya digariskan oleh ulama-ulama, rakyat bangkit dari lamunan mereka dan memberikan taat setia kepada Qutuz dan menyedari tanggungjawab mereka dalam Jihad dan berkorban pada Jalan Allah demi menyekat penaklukan bumi umat Islam.

Peperangan

Berpandukan pada kata-kata Rasulullah SAW, "mereka yang diserang ditengah-tengah bumi mereka sendiri (iaitu mereka yang hanya bertahan) akan terhina," Qutuz mengarahkan tentera beliau mara untuk berhadapan dengan musuh. Beliau juga menghantar satu batalion eksploitasi di bawah pimpinan Beebers ke arah Gazza di Palestin, yang berhadapan dengan bahagian-bahagian kecil tentera Tatar dan mengalahkan mereka. Ini melindungi pergerakan tentera utama di bawah pimpinan Qutuz, yang akhirnya tiba berhampiran dengan pantai Palestin, kubu kuat tentera salib. Qutuz memberi amaran kepada tentera salib dan menjelaskan kepada mereka yang beliau mampu mengalahkan mereka dengan mudah sebelum berhadapan dengan tentera Tatar, sekiranya mereka tidak bersikap neutral dalam peperangan ini. Menyedari kebenaran amaran ini dan melihat kekuatan tentera Islam, tentera salib terpaksa bersikap neutral bagi mengelakkan mereka dihancurkan.

Apabila tentera utama Islam tiba berhampiran dengan musuh, Qutuz memilih medan perang di sebuah lembah yang dikelilingi dengan pergunungan. Beliau juga meletakkan tentera beliau di atas gunung-gunung untuk mempertahankan bahagian belakang angkatan tenteranya daripada tentera salib, Tatar, mahupun pengkhianatan dalaman.

Tentera Tatar akhirnya tiba di kawasan yang akan menjadi matlamat terakhir mereka. Pertempuran meletus dan keseimbangan pertempuran mula beralih kepada pihak Tatar; sayap kanan tentera Tatar mula melemahkan sayap kiri tentera Islam. Apabila tentera Islam mula berundur, Qutuz segera memanjat ke atas seketul batu dan sambil mencampakkan keledar beliau, berteriak, "Wa Islamah...Wa Islamah....," menggesa tentera Islam agar terus berdiri, berjuang menentang musuh-musuh Allah. Panglima-panglima tentera Islam yang mula kecewa mendengar seruan pemimpin utama mereka dan melihat wajah beliau yang bersemangat, menghayun pedang beliau, memecahkan benteng-benteng tentera Tatar, meninggalkan mayat-mayat musuh bergelimpangan. Keberanian Qutuz menghidupkan kembali semangat para panglima tenteranya yang terus mengikut jejak langkah beliau; mengangkat kembali semangat tentera Islam.

Tidak lama kemudian, pertempuran mula berpihak kepada umat Islam, hingga akhirnya tentera Tatar bertaburan, ramai dari tenteranya terbunuh dan ditawan. Manakala selebihnya melarikan diri berikutan dengan terbunuhnya ketua mereka dan tertawannya anak lelakinya. Tidak seorangpun dari tentera Tatar ini berjaya melepaskan diri dari terbunuh atau ditawan - mereka yang melarikan diri dibunuh kemudiannya oleh para penduduk Shaam.

Apabila beri kemenangan ini sampai ke bandar Damascus dan sekitarnya, umat Islam meraikanya dan kembali bersemangat serta mula menyerang tentera-tentera Tatar lain. Mereka juga menyerang pihak yang menyokong tentera Tatar, termasuklah sebahagian tentera salib, Batini ('Alawi), Shiah dan sebahagian pengikut kesufian yang sesat.

Apabila tentera Tatar menyedari bahawa kekuatan mereka di bumi Islam Timur mula terancam dan umat Islam mula bangkit, mereka melarikan diri kembali ke negara mereka. Qutuz berjaya membebaskan Shaam dalam masa beberapa minggu sahaja.

Qutuz membalas jasa para pemimpin Umat Islam yang membantu beliau mencapai kemenangan dengan mengembalikan sesetengah dari raja-raja Ayubi ke negeri mereka dan melantik sebahagian dari panglima-panglima beliau sebagai gabenor.

Sebab-sebab di Sebalik Kemenangan

Sekiranya kita mengkaji faktor-faktor yang membawa kepada kemenangan ini, kita akan mendapati bahawa faktor-faktor ini tidak pernah, dan tidak akan berubah sejak dari wahyu pertama sehinggalah ke hari Kiamat.

Syarat pertama adalah keimanan yang sejati dan benar - dan para ulama sejati sebagai tempat rujukan kita - yang tidak takutkan pemerintah ataupun gabenor dalam memmpertahankan agama Allah. Mereka diwakili oleh "Pemimpin para Ulama", al-'Izz bin Abdis-Salam, moga Allah merahmati beliau.

Syarat kedua pula adalah untuk mempunyai seorang pemimpin yang ikhlas berusaha mengangkat Ayat-ayat Allah dan mempertahankan Agama Allah demi mendapatkan keredhaan Allah SWT. Ini diwakili oleh "Raja Kemenangan" Qutuz, moga Allah merahmati beliau.

Syarat yang ketika dan yang amat penting adalah kesatuan umat Islam di bawah satu panji Tauhid yang sebenar, berkongsi matlamat dan tanggungjawab, mengenepikan perselisihan kecil antara mereka.

Kesan Peperangan

Kesan nyata peperangan ini adalah pembebasan umat Islam dari pemerintahan Tatar dan kepercayaan mereka yang menyeleweng, menaikkan kembali semangat dan harga diri umat Islam, dan penyebaran Aqeedah sebenar yang menekankan Jihad dan melarang dari kemalasan dan menyerah diri.

Sebelum peperangan ini, sesetengah riwayat menyatakan bahawa seorang wanita Tatar akan lalu melepasi sekumpulan lelaki Islam dan dia akan mengarahkan mereka agar menunggunya mencari sebilah pisau untuk menyembelih mereka; dan mereka akan menurut arahan ini, menunggu berjam-jam, malah berhari-hari, sehinggalah mereka disembelih. Namun, selepas kemenangan ini, umat Islam pula yang memburu tentera-tentera Tatar; berperang dan membunuh mereka.

Satu lagi kesan penting adalah tertubuhnya semula sebuah kerajaan Islam yang kuat selepas ia hampir-hampir pupus. Khilfah ini berdiri megah selama berabad lamanya mempertahankan Islam dan umat Islam daripada kekejaman dan ketamakkan sesiapa sahaja.

Peperangan ini juga membuktikan kepada umat Islam akan fitrah yang sentiasa benar; walau bagaimana lemah dan bertaburan umat Islam itu, apabila mereka kembali kepada Jalan Allah dan Rasul-Nya yang sejati dan lurus, serta jalan-jalan para pengikutnya yang sebenar, mereka akan mencapai kemenangan.

Ia juga membuktikan bahawa walau bagaimana kuat dan agungnya panji-panji kesesatan dan kekejaman itu, ia pasti dikalahkan juga akhirnya.

Ia juga merupakan satu amaran kepada pemerintah-pemerintah yang kononnya melaksanakan Islam di bumi-bumi umat Islam, yang nasib mereka juga tidak akan berlainan dengan pemerintah-pemerintah seperti mereka sebelum ini, apabila pemerintahan dan kekuasaan mereka lenyap.

Oleh Sdr. Muhammad El-Halaby



jazakallah...

Allahuakbar !!!








Pesanan Ust Tuan Ibrahim


Pada Ramadhan kali ini, saya menyeru agar kita memelihara ibadah puasa kita, bukan sekadar menjaga makan, minum dan perkara membatal pada lahiriyah sahaja, sebaliknya mari kita pelihara pakaian agar tidak mendedahkan aurat, kita pelihara mata agar tidak melihat perkara yang diharamkan, memelihara telinga dari mendengar perkara yang tidak mendatangkan manfaat, memelihara makanan, minuman sewaktu berbuka dan bersahur agar tidak dari tangan-tangan yang fasiq, dan tidak melakukan pembaziran. Awasilah apa yang akan disuap ke mulut, kerana ia akan menjadi darah daging, peliharakan ia agar hati tidak menjadi keras dan akhirnya menghilangkan kelazatan ibadah.






Allahuakbar !!!.... jazakallah






Rabu, 26 Ogos 2009

Surat Ibn Mubarak kepada Fudhail bin Iyadh




Wahai abid haram,

Makkah dan Madinah


Andai engkau melihat kami

Kau pasti akan sedar bahawa engkau tengah bermain dengan ibadah


Kau basahi pipimu dengan air mata

Sementara pipi kami bersimbah darah


Kau lelahkan kudamu dalam kebatilan

Sementara kuda kami letih kerana peperangan


Semerbak wewangian menghembusmu

Sementara kami diterpa taburan debu





Allahuakbar !!!

jazakallah






Selasa, 25 Ogos 2009

Rabu, 19 Ogos 2009



Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan



Maka lahirlah satu jiwa,
Satu nama khalifah dariNya...

Kemampuan semua insan
Angkatlah tangan perjuangkan
Jiwa kelam gelap hitam
Akan disuntikkan dengan jihad jalan kita

Kekuatan si khalifah bersertakan keyakinan
Perjuangan pasti menang akan ditunaikan
Walau putih tulang abu jadi debu
Walau putih tulang abu jadi debu

Bangun sedarlah daripada tidur itu
Marakan api janji dirimu
Racun tidak akan membunuh fikiranmu
Tapi hanyalah takdir dan waktu

Jasad terpisah dengan nyawa
Yang tinggal hanya nama dan amalan kita
Agar memang di tangan Esa
Dia penentu segala semua kehendakNya

Hanya takut pada Tuan yang empunya
Alam maya bukan milik kita
Hanya duduk sementara saja
cuma nama itu milik kita



Sabtu, 15 Ogos 2009

Harta, Tahta , Wanita atau ....?




Alhamdulillah, berkat tarbiyyah dari Allah swt membuatkan kita sentiasa berfikir kepada hakikat kehidupan manusia. Walaupun masalah yang datang tak kunjung sudah, seolah-olah tidak sempat berehat dari memikirkannya, namun disana terdapat satu ketenangan yang mampu meredakan ammarah dalam diri kita bagi yang berfikir... Ketenangan inilah yang kembali mendekatkan kita kepada Allah...Ketenangan ini bakal diperolehi apabila kita kembali kepada Allah sepenuhnya... Apakah yang menyebabkan manusia itu senantiasa resah, gelisah, bimbang sehingga hilang pertimbangan dalam mengatur kehidupan?, dan malangnya lagi , perasaan yang berbekam ini mengundang rasa putus asa dengan Allah dek tiupan angin hembusan syaitan laknatullah. Menyebabkan insan kecewa yang terdesak ini, berfikir dengan nafsu ammarahnya atas setiap tindakan dan komentarnya.Keyakinan kepada Allah, hanya tinggal pada mulut dan kata-kata. Kebergantungan mutlak pada Allah makin hari makin menipis dan akhirnya menjadikan mereka ini beraqidahkan kepada edologi dan pemikiran semata-mata... Saya kira puncanya banyak. Tetapi cukuplah sekadar kita berkongsi 3 punca besar ini dahulu iaitu HARTA , TAHTA , WANITA..


harta : pic hiasan

Harta..atau seangkatannya pusaka keluarga, duit , gaji , imbuhan , pinjaman , kereta , rumah dan tanah.. Duit bukan segala-galanyanya, tapi semua benda perlukan duit...mati pun nak pakai duit... Tidak dinafikan duit penting... suami isteri cerai berai kes DUIT...sahabat baik boleh bergaduh kes DUIT....ustaz-ustaz boleh gelap mata kes DUIT, yang tak ustaz lagilah...pemimpin negara jadi hantu sebab DUIT...manusia lawan Allah juga sebab DUIT... mufti, kadi, dan ulama' jual agama juga sebab DUIT...

Duit-duit di mana kau duit......

Anggota kerajaan yang beragama islam ( penguatkuasa , ahli undang-undang , majlis perbandaran , polis , FRU , SB , pegawai tadbir , jabatan agama ) kadang- kadang menggadaikan islam juga kerana duit...buktinya, mereka menutup surau masjid dan menangkap ustaz-ustaz , mereka membelasah rakyat apabila menegur kerajaan bekenaan ISA, isu penghinaan Rasulullah , isu keadilan demokrasi , mereka menahan pejuang kebenaran , mereka menutup sekolah-sekolah agama dan pondok , mereka menerima rasuah dan tarik balik duit zakat dan sebagainya. Dengan alasan "kami hanya menurut perintah", "ini arahan pihak atasan","apa boleh buat, kami orang bawah"...kenapa beralasan begini !?... tidak lain dan tidak bukan kerana takut dikenakan tindakan tatatertib, dan ia akan memberi kesan kepada karier mereka khususnya GAJI... apa itu GAJI !?...Gaji itulah DUIT... Nah, kerana bimbangkan kedudukan gaji, mereka sanggup mengetepikan prinsip islam yang tertanam dalam jiwa mereka sejak kecil. Siapa tuhan kamu !!?... Bos, Ketua Jabatan, Board Director, kerajaan atau ALLAH !!?... Siapa yang mengawal rezeki kamu !!?..Bos, Ketua Jabatan, Board Director, kerajaan atau ALLAH !!?.... Siapa yang mengatur seluruh kehidupan kamu !!?... Bos, Ketua Jabatan, Board Director, kerajaan atau ALLAH !!?... tepuk dada tanya AQIDAH....

Sedar atau tidak duit kadang-kadang menjadi punca kita terhumban ke dalam neraka.. au'zubillah min zalik... Lalu bagimana jalan selamatnya ??... Adalah dengan meletakkan ASAS tindakan itu adalah ALLAH, asas duit itu adalah Allah , asas harta itu adalah Allah dan asas sumber rezeki itu adalah Allah... Maka dengan sendirinya akan tertolak sebarang unsur kufur , syirik dan toghut manusia serta toghut meterialisme jika Allah dijadikan subjek utama kehidupan. Harta akan menjadi IBADAH seandainya islam itu matlamatnya , tetapi harta juga akan menjadi celaka sekiranya diperolehi melalui melelong prinsip islam kepada anjing-anjing hizbu syaitan.


pangkat : pic hiasan

Tahta... atau kedudukan, jawatan, pangkat, pengaruh , kuasa, kerusi dan seangkatan dengannya. Pangkat sangat berkait rapat dengan harta... Kenapa masing-masing mempertahankan tahta?.. ialah kerana imbalannya.. apakah imbalannya ? .. ialah duit dan kuasa..

Tahta sana sini...

Jika diperhatikan fenomenanya, natijah kepada tahta ini sama sahaja dengan natijah harta... kerana kedua-duanya mempunyai matlamat yang sama iaitu meterialisme. Saya kira tidak perlulah dipanjangkan kerana kedua-duanya hampir sama. Barangkali sahabat-sahabat ada pandangan peribadi yang boleh sahaja kita kongsikan bersama, insyAllah..


pic hiasan

Wanita… perempuan, gadis atau sebagainya….ada orang kata mereka ini hiasan yang paling indah dalam dunia ini…ada juga orang kata mereka ini racun dan mereka juga penawar….ada orang kata mereka ini pembakar semangat dan mereka juga batu penghalang….Dan ada juga yang berpandangan mereka ini membahagiakan dan juga menderitakan….Apapun persepsinya , kita boleh saja meneroka lagi persepsi orang lain tentang pandangan mereka terhadap wanita yang boleh jadi benar dan boleh jadi kurang tepat…

Wanita adalah cabaran paling hebat yang perlu diharungi oleh ahli gerakan islam selepas harta dan tahta. Ramai yang terperangkap dalam masalah harta dan tahta berpunca dari wanita. Berapa ramai yang kalah dengan penangan wanita !?, berapa ramai yang rosak kerana terpaksa memenuhi permintaan dan kehendak wanita !? , dan berapa ramai yang terpaksa mengorbankan perinsip-perinsip kebenaran semata-mata untuk menjaga hati wanita atas desakan-desakan yang diberi secara langsung atau tidak langsung, yang akhirnya memberi kesan kepada perjuangan harakahtul islamiyah. Futur...Ya, istilah yang paling sesuai digunakan untuk penyakit lari dari perjuangan.

Seorang wanita mampu melalaikan seorang pejuang dari perjuangannya... Seorang wanita mampu menjauhkan pejuang dari perjuangannya sedikit demi sedikit... Seorang wanita juga mampu memisahkan sepenuhnya seorang pejuang dari perjuangannya... Sekiranya kita berhadapan dengan wanita-wanita seperti ini, maka jauhilah mereka...sekiranya berhubungan, maka putuskan segera... Jangan sampai menggadai perjuangan kerana meraikan mereka.... Jangan biar mereka mengatur kita, jangan biar mereka mencatur kita , jangan sampai kita tunduk kepada mereka....perjuangan ini terlalu mahal jika hendak ditukarkan dengan WANITA... buanglah dan tinggallah...

Justeru itu... pilihlah yang beragama, tetapi ingat, disamping itu mestilah yang tidak meletakkan sebarang syarat untuk perjuangan yang kita dokong selama ini. Pilihlah yang mahu bersama dalam perjuangan ini bukan yang membebankan kita dalam perjuangan...Suka atau tidak, kita terpaksa menerima hakikat ini, bahawa seandainya mereka menjarakkan kita dari perjuangan, maka perpisahan itu lebih layak baginya...



mujahiden

Memilih jalan mujahiden adalah jalan yang paling tepat dan selamat. Bermaksud tidak akan ada sama sekali kompromi antara HARTA atau TAHTA dan jauh sekali WANITA. Kerana bagi mereka ialah Redho Allah itu lebih utama. Matlamat mereka hanyalah Allah. Mereka adalah golongan yang tidak beralasan itu ini dalam melaksanakan tuntutan jihad. Tidak akan mereka peduli tentang kondisi harta, jauh sekali dalam hati mereka dan tidak ada tempat dalam diri mereka untuk meraih perhatian wanita kerana di hadapan mereka adalah mati syahid yang nyata....lalu sila tanyakan diri samaada Harta, Tahta , Wanita atau .... MUJAHIDEN?

wallahualam....

jazakallah....Allahuakbar !!!