Kita memilih jihad sebagai jalan hidup, Dan kita akan tetap diatasnya sehingga dijemput Tuhan

INNA SOLATI , WANUSUKI , WAMAHYAYA , WAMAMATI , LILLAHIRABBILALAMIN.... LAA SYARIKALAHU , WABIZAA LIKAUMIRTU , WA ANA MINAL MUSLIMIN

Rabu, 24 Jun 2009

Gurauan Mujahid di Pintu Syahid


TANGGG !!! TANGGG !!! TANGGG !!!

bunyi hujan peluru yang amat menggerunkan bagi kita tetapi tidak pada mereka para shuhada memali...

Tanggal 19 Nov 1985, Kg. Memali, Mukim Siong, Baling, Negeri Kedah Darul Amandi bumi Malaysia menjadi saksi satu tragedi yang sangat dahsyat dalam sejarah tanah air. Lebih 3000 anggota keselamatan dihantar oleh pihak pemerintah daripada regim Barisan Nasional untuk melakukan aksi penangkapan ke atas seorang tokoh ulama’ yang bersama di dalam Gerakan Islam di Malaysia iaitu Parti Islam Se-Malaysia (PAS).

19 nov 1985, Pagi....dalam keadaan terkepung dan terperangkap dek muntahan peluru M16 dan mesin gun pihak keselamatan, as- syahid ustaz ibrahim libya bersama murid-muridnya tertunduk-tunduk dan menirap di dalam rumahnya kerana terlalu sukar untuk mengakat kepala. Tiada sedikitpun ruang selamat di situ.Pasukan keselamatan HIZBUSYAITAN itu tidak sedikitpun menunjukkan sifat kemanusiaan kepada kumpulan orang kampung dan as-syahid..

tiba-tiba

dalam keadaan genting itu as- syahid ustaz ibrahim libya memaling kebalakang melihat murid-muridnya yang setia....

as- syahid ustaz ibrahim libya: (dalam keadaan tersenyum dan nada berseloroh).. "berapa ramai yang nak mati syahid hari ni ??"

murid :(sambil senyum dan membilang sahabat-sahabatnya dengan jari)...."lebih kurang belas-belas (belasan orang ) jugak ustaz"

as- syahid ustaz ibrahim libya: "ishhh, ramai sangat tu...sikit-sikit dah la yang mati syahid...jangan ramai- ramai sangat....kalau semua pakat-pakat mati, nanti sapa nak buat kerja islam"

murid-murid ustaz ibrahim libya menyambut gurauannya dengan senyum dan ketawa kecil. Saya kira inilah gurauan terakhir mereka. Lihatlah betapa rapatnya mereka, betapa indahnya ukhuwah yang mereka bina dan betapa hebatnya semangat jihad yang ditanam sehinggakan masih sempat bergurau takkala maut menjelang. Seolah-olah Allah sudah memperlihatkan syurga kepada mereka yang menyebabkan mereka terlupa tentang hujan peluru.Allahhuakbar

para MUJAHID:

1.Ibrahim Mahmood,45
2.Idrid Kadir38

3.hj Abdullah Saman,72

4.Md Daud Kadir.50

5.Md Arof Hashim,41

6..Razali Saman,36(Peg Kerajaan)

7.Zamri Mat Isa,37

8.Zakaria Ahmad,28

9.Ahmad Hassan,30(jenazahnya disempurnakan mengikut kematian biasa oleh ahli keluarganay)

10.Manas Waden.58

11.Syafie Dahaman 30 (guru)korban pertama.

12Ahmad Ismail,

13.Hj Hambali Md Senang,65 dan

14.Abdullah Bin Yasin 40.

majlis fatwa negeri kedah kata:

Sebagaimana yang dijangkakan maka fatwa mengatakan mangsa-mangsa di Memali adalah 'bughah' dan tidak syahid ma'rakah, iaitu bukan syahid perang menentang golongan yang menentang pergerakan Islam. Antara ulama rasmi yang ditugaskan menyiasatnya ialah seorang mufti dan beberapa hari kemudiannya terpampang pula dalam akhbar beliau meninggal dunia secara mengejut

tapi... ulama PAS sepakat mereka ini MATI SYAHID...

Allahuakbar...

Allahuakbar...

Allahuakbar...


TAKBIR

Tiada ulasan: