Kita memilih jihad sebagai jalan hidup, Dan kita akan tetap diatasnya sehingga dijemput Tuhan

INNA SOLATI , WANUSUKI , WAMAHYAYA , WAMAMATI , LILLAHIRABBILALAMIN.... LAA SYARIKALAHU , WABIZAA LIKAUMIRTU , WA ANA MINAL MUSLIMIN

Rabu, 29 Julai 2009

Anak-Anak Kita makan apa




Memang sudah menjadi satu kebiasaan bagi para ibu bapa, menginginkan kebaikan kepada anak-anak yang dilahirkan... Rata-rata ibu bapa akan memberi jawapan yang lebih kurang sama.... Ada yang cenderung kearah agama, ada juga yang cenderung ke arah akedemik semata dan ada juga yang cenderung kepada kedua-duanya... Bermakna ibu bapa masing-masing sudah ada agenda pembentukan anak-anak. Lalu acuan yang bagaimana mampu membentuk sifat anak-anak itu sifat manusia bukan hantu raya... Sudah barang tentulah acuan agama, yakni acuan yang datang direct dari Allah...

ptóö7Ϲ «!$# ( ô`tBur ß`|¡ômr& šÆÏB «!$# Zptóö7Ϲ (

Shibghah Allah[91]. dan siapakah yang lebih baik shibghahnya dari pada Allah? dan Hanya kepada-Nya-lah kami menyembah.(al baqoroh 138)

[91] Shibghah artinya celupan. Shibghah Allah: celupan Allah yang berarti iman kepada Allah yang tidak disertai dengan kemusyrikan.


Alhamdulillah, fenomena mutaakhir ini sudah banyak merubah pemikiran ibu bapa kepada kecenderungan agama. Lalu masing-masing memasang niat untuk membentuk anak-anak ke arah keagamaan dan bertindak kearah itu. " saya nak anak saya jadi hafiz quran ", " saya akan hantar anak saya belajar agama, nanti boleh ke Mesir" "saya nak anak jadi ustaz" "anak saya skolah pondok" dan sebagainya...Soalnya ia bermula dimana ?

Makanlah dari makanan yang baik dan beribadahlah....
















Apa kaitannya makanan dengan ibadah ?... sebenarnya makanan memberi impak yang sangat besar kepada kelangsungan pembentukan pembentukan anak-anak lebih-lebih lagi dalam konteks ibadah...Membesar dengan sumber yang tidak jelas, menyebabkan mereka mempunyai hati yang keras untuk tunduk seluruh kehidupan sepenuhnya kepada Allah... Apakah kita pernah terfikir, akan makanan yang dimasukkan kesetiap mulut anak-anak kita ?

Anak hendak dijadikan hafiz quran, tetapi dalam masa yang sama diberi makan KFC, disumbat dengan McDonald, sekali sekali-sekala dijamu dengan Piza Hut , Keny Rodges , Burger KING , keropok jajan itu ini dan banyak lagi junk food yang entah mana datangnya... Sedarlah bahawa makanan-makanan ini membunuh ruh dan jiwa suci yang sedang dibentuk. Bercita-cita tinggi sahaja tidak cukup sekiranya mengambil mudah dalam soal halal haram atau syubhah makanan yang masuk keperut kita dan anak-anak. Janganlah menjahilkan diri dalam soal ini. Janganlah lagi mencipta alasan-alasan membenarkan makanan seperti ini.

Carilah produk Islam...

Justeru itu makakanlah makanan dari tangan-tangan orang islam. Usahlah sibuk mempertahankan junk food lagi. Memanglah ia kadang-kadang tidak ada unsur babi dan anjing, tetapi susah sangatkah hendak makan makanan orang islam !?. Sedap sangatkah sehingga menjadi satu kebanggaan menelan makanan tersebut. Moden sangatkah makanan seperti itu !?... Ketahuilah nasik putih bersama telur goreng masakan sendiri itu lebih baik dari ayam goreng KFC, lebih baik dari sekeping Piza Hut , lebih baik dari burger McD dan lebih baik dari RTC dan Secret Resepi.... Usahlah kerana terlalu mengikuti arus perdana, lalu kita melahap apa saja menu tajaan Musuh Allah.

Bangkitlah dan Bertindak.....

Maka apabila umat islam mula sedar tentang apa yang masuk kedalam perut itu mempengaruhi pembinaan ruhiyah, kita perlu bangkit beramai-ramai dan bertindak menyediakan keperluan ini. Usaha ini adalah salah satu bentuk JIHAD dijalan Allah kerana pembinaan ruh JIHAD itu juga bermula disini. Umat islam wajib menguasai bekalan makanan halal dari sekecil-kecil benda hinggalah ke sebesar-besar perkara. Pekara ini harus bergerak seiring dengan JIHAD dakwah, siasah dan sebagainya sebelum kita menempuh JIHAD yang sebenarnya.

Kita harus bergerak pantas dan segera dengan membawa satu cita-cita "Aku akan pastikan setiap makanan yang dimasukkan kedalam mulut-mulut orang islam adalah datangnya dari tangan-tangan orang islam sendiri, insyaAllah"


Allahuakbar !!!

jazakallah..











Tiada ulasan: